سوره نساء، سورهای برای فرو ریختن ترس + خواص و آیات الاحکام
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۰۵۲۶۵
امام صادق (ع) در باب سوره نساء می فرمایند: اگر سوره نساء را با آب باران بشویند و کسی که خائف و ترسان است از آن بنوشد، به اذن خداوند آرام میگیرد.
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، آیات و سورههای قرآن کریم علاوه بر آن نورانیت و آرامشی که در خود دارند میتوانند آدمی را در اوقات و حالات مختلف یاری برسانند که یکی از این سورهها، سوره نساء است و از همین رو خبرگزاری آنا در ادامه به بررسی این سوره میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سوره نساء، چهارمین سوره قرآن کریم است که از سورههای مدنی قرآن محسوب میشود و در جزء چهارم تا ششم این مصحف شریف قرار دارد.
این سوره، داراى ۱۷۷ آیه است و از نظر تعداد کلمات و حروف، جزء طولانىترین سوره هاى قرآن بعد از سوره بقره است.
این سوره را نساء نامیدهاند، چون بیشتر احکام فقهیِ مربوط به زنان در این سوره آمده است.
سوره نساء بیشتر درباره احکام زناشویی و ارث سخن میگوید و در میان آنها به احکام نماز، جهاد و شهادت میپردازد و همچنین در آن مطالبی به صورت خلاصه درباره اهل کتاب و سرگذشت پیشینیان آمده و خداوند درباره منافقان هشدار داده است.
از آیات مشهور سوره نساء میتوان به آیه ۵۹ اشاره کرد که به آیه اولی الامر شهرت دارد و به اطاعت از «اولی الامر» دستور میدهد.
بنابر احادیث، مراد از «اولی الامر» امامان شیعه هستند و از دیگر آیات مشهور این سوره، آیه تیمم و آیه محارم است.
درباره سوره نساء از جمله از پیامبر (ص) نقل شده است هر کس این سوره را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشتهاند، صدقه داده و پاداشی همانند آزاد کردن بنده به او داه خواهد شد و از شرک به دور است و در مشیت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است.
محتوای سوره نساءبه طور کلى بحث هاى مختلفى که در این سوره مطرح شده، به چهارده بخش تقسیم مى شود:
دعوت به ایمان و عدالت و قطع رابطه دوستانه با دشمنان سرسخت. قسمتى از سرگذشت پیشینیان براى آشنائى هر چه بیشتر به سرنوشت جامعه هاى نا سالم. حمایت از کسانى که نیازمند به کمک هستند، مانند یتیمان، و دستورهاى لازم براى نگاهدارى و مراقبت از حقوق آنها. قانون ارث بر اساس یک روش طبیعى و عادلانه در برابر شکل بسیار زننده اى که در آن زمان داشت و به بهانه هاى مختلفى افراد ضعیف را محروم مى ساختند. قوانین مربوط به ازدواج و برنامه هائى براى حفظ عفت عمومى. قوانین کلى براى حفظ اموال عمومی. کنترل و نگهدارى و بهسازى نخستین واحد اجتماع یعنى محیط خانواده. حقوق و وظائف متقابل افراد جامعه در برابر یکدیگر. معرفى دشمنان جامعه اسلامی و بیدار باش به مسلمانان در برابر آنها. حکومت اسلامی و لزوم اطاعت از رهبر چنین حکومتى. تشویق مسلمانان به مبارزه با دشمنان شناخته شده. معرفى دشمنانى که احیاناً فعالیت هاى زیر زمینى داشتند اهمیت هجرت و لزوم آن به هنگام روبرو شدن با یک جامعه فاسد و غیر قابل نفوذ. مجدداً بحث هائى درباره ارث و لزوم تقسیم ثروت هاى متراکم شده در میان وارثان. فضیلت و خواص سوره نساءاز پیامبر عظیم الشأن اسلام در فضیلت سوره نساء اینچنین روایت شده است، که؛
هر کس سوره نساء را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشته اند، صدقه داده است و اجری همانند آزاد کردن بنده به او خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است.
بیشتر بخوانید: «سواد رسانهای از منظر قرآن و روایات» در بازار کتاب دانشجویان روزی یک صفحه قرآن بخوانند/ قرآن به زندگیم برکت داد فعالیتهای فرهنگی قرآن و عترت از موثرترین و کم هزینهترین امور است جوانان در سایه قرآن میتوانند افرادی دانشمند و مؤمن باشنددر کلامی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است:
اگر فردی سوره نساء را روزهای جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود.
شیخ طوسی قرائت سوره نساء را بعد از نماز صبح روز جمعه، مستحب دانسته است.
آثار و برکات سوره نساء ۱) بی میلی نسبت به زندگی کردن در خانهایاز امام صادق علیه السلام روایت شده است که:
هر که سوره نساء را بنویسد و تا چهل روز در خانه اش نگهداری کند و بعد از روز چهلم آن را از منزل خارج کرده و در داخل دیوار بیرونی خانه آن را دفن کند، دیگر کسی زندگی کردن و ساکن شدن در این خانه را دوست ندارد و دیگر بدان رغبت نمیکنند.
۲) فرو ریختن ترسهمچنین از این امام همام روایت شده است که:
اگر سوره نساء را با آب باران بشویند و کسی که خائف و ترسان است از آن بنوشد، به اذن خداوند آرام میگیرد.
۳) برای پیدا کردن گمشدهاگر شخصی چیزی را در زمین دفن کند و بعد جای دقیق آن را فراموش کند و نتواند آن را پیدا کند، آیه ۵۸ سوره نساء را در ظرفی نو بنویسد سپس آن را با آب باران بشوید و در محدودهای که متاعش را دفن کرده بپاشد، اگر این کار را انجام دهد، به جای دفن آن راهنمایی شده و به آن دست مییابد.
آیات الاحکام مربوط به سوره نساءبیش از سی آیه از آیات سوره نساء را جزو آیات الاحکام برشمردهاند و بخش زیادی از این آیات، احکام ازدواج و زناشویی و احکام ارث را بیان میکنند.
از جمله احکام دیگری که در این سوره آمده، میتوان به حکم جزای فحشا، حکم نماز در حال مستی، عبور از مسجد در حالت جنابت، حکم تیمم، احکام نماز، ادای امانت، احکام یتیم و سفیه، حکم قتل خطایی، ریا، حکم سلام و حکم تسلط کافر بر مؤمن اشاره کرد.
آیاتی که یا حکم شرعی در آن وجود دارد یا در فرآیند استنباط احکام مورد استفاده قرار میگیرند، آیات الاحکام خوانده میشود. در زیر به برخی از آیات الاحکام سوره نساء اشاره شده است:
آیه ۳: وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتَامَىٰ فَانکِحُوا مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ... در باب نکاح با موضوع احکام ازواج آیه ۴: وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِن طِبْنَ لَکُمْ عَن شَیْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَکُلُوهُ هَنِیئًا مَّرِیئًا در باب نکاح با موضوع احکام مهریه زنان آیه ۶: وَابْتَلُوا الْیَتَامَىٰ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغُوا النِّکَاحَ فَإِنْ آنَسْتُم مِّنْهُمْ رُشْدًا فَادْفَعُوا إِلَیْهِمْ أَمْوَالَهُمْ... در باب بلوغ با موضوع بازگرداندن اموال ایتام آیه ۷ : لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ در باب ارث با موضوع تقسیم ارث آیه ۱۱ : یُوصِیکُمُ اللَّـهُ فِی أَوْلَادِکُمْ ۖ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ... در باب ارث با موضوع تقسیم ارث آیه ۱۲ : وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَاجُکُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّهُنَّ وَلَدٌ... در باب ارث با موضوع ارث همسران از همدیگر آیه ۱۵ : وَاللَّاتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِّنکُمْ...در باب حدود و دیات با موضوع حکم زنای زن آیه ۱۹ : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا... در باب ارث با موضوع احکام ارث آیه ۲۲: وَلَا تَنکِحُوا مَا نَکَحَ آبَاؤُکُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ...در باب نکاح با موضوع ازدواجهای حرام آیات ۲۳-۲۴ : حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالَاتُکُمْ... در باب نکاح با موضوع ازدواجهای حرام آیه ۲۵: وَمَن لَّمْ یَسْتَطِعْ مِنکُمْ طَوْلًا أَن یَنکِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِن مَّا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُم ... در باب نکاح با موضوع ازدواجهای حلال آیه ۲۹: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ... در باب مکاسب با موضوع قواعد تجارت حلال آیه ۴۳ : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَأَنتُمْ سُکَارَىٰ ... در باب نماز با موضوع شرایط اقامه نماز آیه ۵۸: إِنَّ اللَّـهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ... در باب قضاو شهادات با موضوع لزوم رعایت عدالت در قضاوت آیات ۹۲-۹۳: وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ أَن یَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً... در باب حدود و دیات با موضوع احکام قصاص نفس و جزای قتل عمد آیه ۱۲۷: وَیَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّسَاءِ ۖ قُلِ اللَّـهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ وَمَا یُتْلَىٰ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ فِی یَتَامَى النِّسَاءِ... در باب نکاح با موضوع پرداخت حقوق زنان آیات ۱۲۸-۱۳۰ : وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَیْرٌ... در باب طلاق با موضوع طلاق توافقی آیه ۱۶۱ : وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُوا عَنْهُ وَأَکْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ ۚ... در باب مکاسب با موضوع حرمت ربا آیه ۱۷۶: یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّـهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلَالَةِ... در باب ارث با موضوع ارث کلاله
انتهای پیام/
منبع: آنا
کلیدواژه: امام صادق سوره نساء خواص سوره
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۵۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله خامنهای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم و تجلیل از یاد و خاطره استاد شهید مطهری، با اشاره به روایتی از امام هادی علیه السلام در رابطه با جایگاه قرآن در تجلی زندگی مومنانه اظهار داشت: با این که همواره معارف قرآنی در مسیر تحقیق، پژوهش و ترویج و نشر و بسط قرار دارد، همچنان شادابی و طراوتش حفظ و روز به روز بر آن افزوده میشود.
وی با تاکید بر این که خداوند متعال قرآن را به گستره فراگیر تمام زمانها تا روز قیامت نازل نموده است، خاطرنشان کرد: امام هادی علیه السلام در پاسخ به این سوال که چه سرّى است که قرآن هر چه بیشتر خوانده و بحث شود، بر تازگى و طراوت آن افزوده مى شود؟ فرمودند:، چون خداوند تبارک و تعالى، آن را تنها براى زمانى خاص و مردمى خاصّ قرار نداده است. از این رو، در هر زمانى و براى هر مردمى، تا روز قیامت، تازه و با طراوت است.
آیت الله حسینی بوشهری ضمن اشاره به اهمیت تبیین، توضیح و نشر اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب از دست اندرکاران برگزاری این کنگره تشکر کرد و اظهار داشت: امامین انقلاب بر این موضوع تصریح داشتند که با انس با قرآن و تامل در آیات الهی، از زاویه نگاه قرآن میشود به دلها راه یافت و در دلها نفوذ کرد.
وی ضمن تأکید بر ادامه و احیای رویکرد تفسیری امام خامنهای در میان فرهیختگان قرآن پژوه به نوع نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب به موضوعات متعدد اجتماعی اشاره نمود و ابراز داشت: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بوده، و تفسیر آیات الهی را مبتنی بر اقتضائات و شرایط روز مورد توجه قرار دادند.
آیت الله حسینی بوشهری تفسیر حضرت آیت الله خامنهای از قرآن را تفسیر اجتهادی دانست و گفت: ایشان از رهگذر عقل و خرد ضمن تفسیر قرآن به قرآن، آیات الهی را مبتنی بر روایات اسلامی تفسیر نمودند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: رویکرد قرآنی رهبر معظم انقلاب از یک جهت اجتهادی و از جهتی متناظر با موضوعات زمان است.
وی بر اهمیت پایش همه جانبه اندیشههای قرآنی رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و اظهار داشت: برخی از اساتید در بررسی کلمه به کلمه و جمله به جمله تفاسیر امام خامنه ای، نکات بدیلی را در رابطه با روش و گرایش تفسیری و قواعد آن ارائه نمودند.
آیت الله حسینی بوشهری تدبر در قرآن را از مهمترین نکات پیش از تلاوت قرآن دانست و ابراز داشت: شأن پیامبر شأن تبیینی نسبت به آیات قرآن بود؛ لذا در تدبر به قرآن باید در عین توجه به محکمات، معنای متشابهات را در مسیر ارجاعات علمی قابل قبول استخراج نمود.
وی با بیان این که تفسیر قرآن باید به گونهای باشد که خواص بپسنند و عوام بفهمند، خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن به قرآن رهبر معظم انقلاب همچون سیاق علامه طباطبایی متاخذ از «القرآن یفسر بعضه بعضا» است؛ لذا کسی که میخواهد یک آیه تفسیر کند، باید به سایر آیات قرآن اشراف داشته باشد تا گمراه و به بیراهه نرود.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تشریحی از تفسیر قرآن به قرآن، به مصادیقی از آیات الهی که مکمل و مفسر دیگر آیات هستند، اشاره و به تبیین برخی از ملاکهای زندگی مومنانه از نگاه قرآنی پرداخت.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که باید به دغدغههای اجتماعی جامعه پرداخت و خود را محصور در احکام فردی ننماییم، اظهار داشت: باید با رویکرد هدایتی و تربیتی وارد میدان تجلی احکام اجتماعی شده، راه حلها را از بند بند آیات قرآنی اتخاذ نماییم.
وی قرآن را نسخه شفابخش، موعظه گر، هدایت آفرین و رحمت بخش برای مومنان دانست و اظهار داشت: کسی که تحت تاثیر موعظه قرآن قرار گیرد، زنگارها از دل زدوده شده، زمینه هدایت فراهم خواهد شد و کسی که مشمول هدایت گردد، مشمول رحمت الهی خواهد بود.
آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این که نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در چند جلد مکتوب خلاصه نمود، خاطرنشان کرد: بحثهای تفسیری رهبر معظم انقلاب با راه و سخن ایشان عجین شده است؛ به گونهای که هرجا سخنی میگویند، مبتنی بر نکته سنجیهای دقیق و عمیق معارف قرآنی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن اشاره به جایگاه سنتهای اجتماعی جوامع در نگاه قرآنی، شبهه زدایی از معارف قرآنی در اذهان مخاطبان را یکی از سیرههای تفسیری رهبر معظم انقلاب دانست.
وی به تبیین مصادیقی از نحوه پاسخگویی رهبر معظم انقلاب به شبهات مبتنی بر نگاه قرآنی پرداخت و با تاکید بر این که زندگی حقی همگانی است اظهار داشت: اینگونه نیست که یک عدهای هرکاری دلشان خواست انجام دهند و از دیگران بخواهند که ساکت بمانند، نمیشود که رژیم صهیونیستی به بزرگترین جنایات رقم بزند و در مقابل پاسخ حق دفاع فلسطینیان، رویه محکومیت را در پیش گیرند.
آیت الله حسینی بوشهری مقابله و مقاومت را تنها مسیر عقلی و دینی پاسخ به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی دانست و ابراز داشت: اسلامی که در رأس ابراز عواطف احساسی است؛ وقتی با جنایات ظالمان مواجه میشود، دستور به تنبیه و مقابله میدهد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما
باشگاه خبرنگاران جوان قم قم