Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@07:56:36 GMT

تفسیر آیات 113-114 سوره نساء

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۱۶۵۱۹۳

تفسیر آیات 113-114 سوره نساء

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن سراسر اعجاز در زندگی مادی و معنوی است. اگر ما آن را با معرفت تلاوت کنیم، حتماً اثرات آن را خواهیم دید. برای آگاهی‌ و فهم بهتر و بيشتر آيات قرآن كريم هر شب تفسير آياتی از اين معجزه الهی را برای شما آماده می‌كنيم.

سوره نساء چهارمین سوره قرآن کریم است و ۱۷۶ آیه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوره نساء از نظر ترتیب نزول،بعد از سوره ممتحنه قرار دارد . همانطور که می‌دانیم ترتیب کنونی سوره های قرآن مطابق با ترتیب نزول سوره ها نیست . این سوره در مدینه و پس از هجرت پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

این سوره از نظر تعداد کلمات و حروف طولانی ترین سوره پس از سوره بقره است و به دلیل اینکه بیشترین مباحث آن درباره احکام زنان گردآوری شده، به سوره نساء نامیده می شود .

فضیلت و خواص سوره نساء

در فضیلت سوره نساء از پیامبر عظیم الشأن اسلام روایت شده است: «هر کس سوره نساء را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشته اند، صدقه داده است و اجری همانند آزاد کردن بنده به او خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها در گذشته است». در کلامی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمده است: «اگر فردی سوره نساء را روزهای جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود.» شیخ طوسی قرائت سوره نساء را بعد از نماز صبح روز جمعه، مستحب دانسته است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَرَحْمَتُهُ لَهَمَّتْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ أَنْ يُضِلُّوكَ وَمَا يُضِلُّونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا يَضُرُّونَكَ مِنْ شَيْءٍ وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا
و اگر فضل خدا و رحمت او بر تو نبود طايفه‏ اى از ايشان آهنگ آن داشتند كه تو را از راه به در كنند و[لى] جز خودشان [كسى] را گمراه نمى‏ سازند و هيچ گونه زيانى به تو نمى ‏رسانند و خدا كتاب و حكمت بر تو نازل كرد و آنچه را نمى‏ دانستى به تو آموخت و تفضل خدا بر تو همواره بزرگ بود (۱۱۳)
تفسير :
اين آيه اشاره به گوشه ديگرى از حادثه بنى ابيرق است كه در چند آيه قبل تحت عنوان شان نزول اشاره شد، آيه چنين مى گويد: اگر فضل و رحمت پروردگار شامل حال تو نبود جمعى از منافقان يا مانند آنها تصميم داشتند ترا از مسير حق و عدالت ، منحرف سازند، ولى لطف الهى شامل حال تو شدو تو را حفظ كرد.

(و لو لا فضل الله عليك و رحمته لهمت طائفة منهم ان يضلوك ).
آنها مى خواستند با متهم ساختن يك فرد بيگناه و سپس كشيدن پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) به اين ماجرا، هم ضربه اى به شخصيت اجتماعى و معنوى پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) بزنند و هم اغراض سوء خود را درباره يك مسلمان بيگناه عملى سازند، ولى خداوندى كه حافظ پيامبر خويش است ، نقشه هاى آنها را نقش بر آب كرد. بعضى براى اين آيه شان نزول ديگرى ذكر كرده اند و آن اينكه هيئتى از طايفه بنى ثقيف خدمت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده و گفتند ما با دو شرط با تو بيعت مى كنيم نخست اينكه بتهاى خود را با دست خود نشكنيم و ديگر اينكه بر ما مهلت دهى تا يك سال ديگر بت عزى را پرستش كنيم !، خداوند به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) خود دستور داد كه در برابر پيشنهادهاى آنها به هيچوجه انعطافى نشان ندهد، آيه فوق نازل شد و به پيامبر اعلام كرد كه لطف خدا او را در برابر اين وسوسه ها حفظ مى كند.

سپس قرآن مى گويد: اينها فقط خود را گمراه مى كنند و هيچگونه زيان به تو نميرسانند.
(و ما يضلون الا انفسهم و ما يضرونك من شى ء)
سرانجام علت مصونيت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را از گمراهى و خطا و گناه ، چنين بيان مى كند كه خدا، كتاب و حكمت بر تو نازل كرد و آنچه را نمى دانستى به تو آموخت .
(و انزل الله عليك الكتاب و الحكمة و علمك ما لم تكن تعلم ).و در پايان آيه ميفرمايد: فضل خداوند بر تو بسيار بزرگ بوده است
(و كان فضل الله عليك عظيما).

سرچشمه معصوم بودن پيامبران

آيه فوق ، از آياتى است كه اشاره بمسئله مصونيت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) از خطا و اشتباه و گناه ميكند و مى گويد: اگر امدادهاى الهى شامل حال تو نبود تو را گمراه مى ساختند ولى با وجود اين امدادها قادر به اين كار نخواهند بود و هيچگونه زيانى در اين راه به تو نمى رسانند.

به اين ترتيب خداوند براى اينكه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) بتواند در هر چيز سرمشقى براى امت باشد و الگوئى براى نيكيها و خيرات گردد، و از عواقب دردناك لغزشهائى كه ممكن است دامن يك رهبر بزرگ را بگيرد، بركنار باشد و امت از سرگردانى در مسئله اطاعت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) در امان باشند و گرفتار تضاد در ميان اطاعت و عدم اطاعت نشوند پيامبر خود را در برابر خطا و گناه بيمه ميكند تا اعتماد كامل مردم را كه از نخستين شرطهاى رهبرى الهى است بخود جلب نمايد.
و در ذيل آيه يكى از دلائل اساسى مسئله عصمت بطور اجمال آمده است و آن اينكه : خداوند علوم و دانشهائى به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آموخته كه در پرتو آن در برابر گناه و خطا بيمه مى شود، زيرا علم و دانش (در مرحله نهائى ) موجب عصمت است مثلا پزشكى كه آب آلودهاى را كه به انواع ميكربهاى : وبا، مالاريا، و دهها بيمارى خطرناك ديگر آلوده است و آن را در آزمايشگاه در زير ميكروسكوپ مطالعه كرده و اثر كشنده آن را به روشنى دريافته است ، ممكن نيست از آن آب بنوشد، يعنى اين علم به او مصونيت در برابر ارتكاب اين عمل ميدهد، در حالى كه جهل به آن ممكن است موجب ارتكاب گردد.

همچنين سرچشمه بسيارى از اشتباهات جهل به مقدمات يا لوازم و عواقب يك كار است ، بنابراين كسى كه از طريق وحى الهى و تعليم پروردگار آگاهى كامل از مسائل مختلف دارد، نه گرفتار لغزش ميشود، نه گمراهى و نه گناه .

ولى اشتباه نشود با اينكه چنان علمى براى پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) از ناحيه خدا است ولى باز جنبه اجبارى بخود نمى گيرد، يعنى هيچگاه پيامبر مجبور نيست به علم خود عمل كند بلكه از روى اختيار به آن عمل ميكند، همانطور كه طبيب مزبور با داشتن آگاهى از وضع آن آب آلوده اجبارى به ننوشيدن آن ندارد بلكه از روى اراده از شرب آن خوددارى ميكند.

و اگر گفته شود چرا پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مشمول چنين فضل الهى شده است نه ديگران ، بايد گفت اين به خاطر مسئوليت سنگين رهبرى است كه بر دوش او گذاشته شده است و بر دوش ديگران نيست زيرا خداوند به همان مقدار كه مسئوليت ميدهد، توان و نيرو مى بخشد. (دقت كنيد).

لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
در بسيارى از رازگوييهاى ايشان خيرى نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به صدقه يا كار پسنديده يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد (۱۱۴)

 تفسير :سخنان در گوشى
در آيات گذشته اشاره اى به جلسات مخفيانه شبانه و شيطنت آميز بعضى از منافقان يا مانند آنها شده بود، در اين آيه بطور مشروحتر از آن تحت عنوان نجوا بحث مى شود.

نجوا تنها بمعنى سخنان در گوشى نيست بلكه هر گونه جلسات سرى و مخفيانه را نيز شامل مى شود، زيرا در اصل از ماده نجوة (بر وزن دفعة ) بمعنى سرزمين مرتفع گرفته شده است ، چون سرزمينهاى مرتفع از اطراف خود جدا هستند، و از آنجا كه جلسات سرى و سخنان در گوشى از اطرافيان جدا مى شود، به آن نجوى گفته اند و بعضى معتقدند كه همه اينها از ماده نجات بمعنى رهائى گرفته شده است ، زيرا يك نقطه مرتفع از هجوم سيلاب در امان است ، و يك مجلس سرى يا سخن در گوشى از اطلاع ديگران بركنار مى باشد.
به هر حال آيه مى گويد: در غالب جلسات محرمانه و مخفيانه آنها كه بر اساس نقشه هاى شيطنت آميز بنا شده خير و سودى نيست .
(لا خير فى كثير من نجويهم )

سپس براى اينكه گمان نشود هر گونه نجوا و سخن در گوشى يا جلسات سرى مذموم و ممنوع است ، چند مورد به عنوان مقدمه بيان يك قانون كلى ، به صورت استثناء در ذيل آيه ذكر كرده مى فرمايد:
مگر اينكه كسى در نجواى خود، توصيه به صدقه و كمك به ديگران ، يا انجام كار نيك ، و يا اصلاح در ميان مردم مى نمايد.
(الا من امر بصدقة او معروف او اصلاح بين الناس )
و اين گونه نجويها اگر به خاطر تظاهر و رياكارى نباشد بلكه منظور از آن كسب رضاى پروردگار بوده باشد، خداوند پاداش بزرگى براى آن مقرر خواهد فرمود.
(و من يفعل ذلك ابتغاء مرضات الله فسوف نؤ تيه اجرا عظيما)
اصولا نجوا و سخنان درگوشى و تشكيل جلسات سرى در قرآن به عنوان يك عمل شيطانى معرفى شده است .

انما النجوى من الشيطان :
نجوى از شيطان است زيرا اين كار غالبا براى اعمال نادرست صورت مى گيرد، چون انجام كار خير و مفيد و مثبت معمولا چيز محرمانه و مخفيانه اى نيست كه مردم بخواهند با سخنان در گوشى آن را انجام دهند.
ولى از آنجا كه گاهى شرائط فوق العادهاى پيش مى آيد كه انسان مجبور ميشود در كارهاى نيك از روش نجوا استفاده كند اين استثناء مكرر در قرآن آمده است

يا ايها الذين آمنوا اذا تناجيتم فلا تتناجوا بالاثم و العدوان و معصية الرسول و تناجوا بالبر و التقوى :
اى كسانى كه ايمان آورده ايد هنگامى كه نجوا مى كنيد براى گناه و ستم و نافرمانى پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نجوا نكنيد و تنها براى كار نيك و پرهيز كارى نجوا داشته باشيد.
اساسا نجوا اگر در حضور جمعيت انجام پذيرد سوء ظن افراد را بر مى انگيزد، و گاهى حتى در ميان دوستان ايجاد بدبينى ميكند، به همين دليل بهتر است كه جز در موارد ضرورت از اين موضوع استفاده نشود و فلسفه حكم مزبور در قرآن نيز همين است .

البته گاهى حفظ آبروى انسانى ايجاب ميكند كه از نجوا استفاده شود، و از جمله آن كمكهاى مالى است كه در آيه فوق به عنوان صدقه از آن ياد شده است .

و يا امر به معروف كردن كه گاهى اگر آشكارا گفته شود، طرف ، در برابر جمعيت شرمنده مى شود، و شايد به همين علت از پذيرش ‍ آن امتناع ورزد و مقاومت كند، كه در آيه فوق از آن تعبير به معروف شده است .

و يا در موارد اصلاح بين مردم كه گاهى آشكارا گفتن مسائل جلو اصلاح را مى گيرد، و بايد با هر كدام از طرفين دعوا جداگانه و به صورت نجوا صحبت شود تا نقشه اصلاحى پياده گردد.

در اين سه مورد و آنچه مانند آنست ، ضرورت اقتضا مى كند كه كار مثبت در زير چتر نجوا قرار گيرد.

قابل توجه اينكه موارد سه گانه فوق همه در عنوان صدقه مندرج است زيرا آنكس كه امر به معروف مى كند، زكات علم مى پردازد و آن كس كه اصلاح ذات البين مى نمايد زكات نفوذ و حيثيت خود را در ميان مردم ادا ميكند چنانكه از على (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود:ان الله فرض عليكم زكاة جاهكم كما فرض عليكم زكاة ما ملكت ايديكم :

خداوند بر شما واجب كرده است زكات نفوذ و حيثيت اجتماعى بپردازيد همانطور كه بر شما واجب كرده كه زكات مال بدهيد.
و از پيامبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نقل شده كه به ابو ايوب فرمود:

الا ادلك على صدقة يحبها الله و رسوله تصلح بين الناس اذا تفاسدوا و تقرب بينهم اذا تباعدوا :آيا تو را از صدقه اى آگاه كنم كه خدا و پيامبرش آن را دوست دارند:هنگامى كه مردم با يكديگر دشمن شوند آنها را اصلاح ده و زمانى كه از هم دور گردند آنها را به هم نزديك كن .

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۱۶۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار فرمانده سپاه صاحب‌الامر (عج) و جمعی از فرماندهان که به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی سپاه و شهادت شهید مطهری انجام شد، گفت: برخی از بزرگان دینی ما وقتی صحبت می‌کنند عقل ما را تسلیم کرده و شبهات ذهنی ما را برطرف می‌کنند، اما نمی‌توانند دل ما را قانع کنند، برخی عرفا نیز وقتی مطالبشان را می‌شنویم دلمان قانع شده، اما عقلمان تسلیم نمی‌شود، در آثار شهید مطهری یک اکسیر خدایی وجود دارد که هم عقل را تسلیم و هم دل را راضی می‌کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هر کس به هر اندازه با کتب استاد مطهری و بیانات نورانی ایشان آشنا باشد، کاملاً این اثرگذاری را حس می‌کند، فرمایشات رهبر حکیم انقلاب نیز این‌گونه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: نقش قرآن در شخصیت و آثار شهید مطهری بسیار تماشایی است، یعنی به راحتی می‌توان متوجه شد که این آثار مربوط به یک اندیشمند و متفکر قرآنی است، نگاه ایشان به تفسیر قرآن، نگاهی نو به قرآن است.

وی عنوان کرد: مجموعه مقالات ایشان درباره حقوق زن در اسلام بسیار خواندنی است، همچنین برای مثال آنهایی که می‌آمدند بین ایران و اسلام تقابل ایجاد کنند، شهید مطهری به این شبهات پاسخ می‌دادند، برای جوانان ما داستان راستان را نوشتند و در حوزه‌های دیگر نیز ورود داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: ایشان سهمی برای هر روزشان از قرائت قرآن در نظر داشتند، این استمرار و ارتباط با قرآن در ایشان باعث شد آثارشان عطر و بوی قرآن را گرفته و نشاط و سرسبزی قرآن را داشته باشد، این نشاط به کسانی که آثار ایشان را مطالعه می‌کنند هم انتقال پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین گفت: نقشی که نهج‌البلاغه در شخصیت شهید مطهری داشته خیلی مهم است، ایشان در مقدمه سیری در نهج‌البلاغه از استاد خود میرزاعلی شیرازی نام برده‌اند که فوق‌العاده جذب کلاس‌های ایشان شده بودند، شهید مطهری مرید استاد خود و استادشان هم مرید ایشان شده بود، یعنی هر دو گوهر همدیگر را شناخته بودند، تلاقی این دو دریای بابرکت چقدر روزی و برکت نصیب ما مردم کرد.

وی یادآور شد: قرآن زیرساخت اعتقادی و زیرساخت سیاسی ما را فراهم می‌کند، این شعاری نیست، امروز مسئله اول دنیا درگیری با یهود و صهیونیست‌ها است، یک موقع ما روی تحلیل شخصی خودمان می‌گوییم یهودیان چه کسانی هستند، یک موقع هم تحلیل قرآنی می‌کنیم، اگر قرآن در این مورد موضع ما را مشخص نکند تحلیل‌هایمان نادرست می‌شود، نوسان پیدا می‌کند و غیرواقعی می‌بینیم، اما وقتی به سراغ قرآن می‌رویم، قرآن به ما می‌گوید باید توجه داشته باشید که بدترین دشمن شما یهودیان هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: این معنا در آیه ۸۲ سوره مائده آمده است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانى را که شرک ورزیده‏‌اند دشمن‏ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت و قطعاً کسانى را که گفتند ما نصرانى هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستى با مؤمنان خواهى یافت زیرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانى‏‌اند که تکبر نمى‌‏ورزند).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: همچنین در این آیه آمده آنهایی هم که با یهودیان همراهند، مثل یهودیان دشمنان مسلمانان هستند، مانند مسیحی صهیونیست‌هایی مثل بایدن که خودشان هم اقرار به صهیونیست بودن می‌کنند.

وی بیان کرد: سپس خداوند به ما می‌فرماید مبادا اشتباه کنید و مسیحیان را مانند یهودی‌ها ببینید، مسیحیان صهیونیست مانند یهودیان هستند، اما همه مسیحیان که صهیونیست نیستند، خدای متعال در همین آیه می‌فرماید آنهایی که مسیحیان واقعی هستند و به مسیحی بودن خودشان افتخار می‌کنند، دوستان مسلمانان هستند، اینها اهل عبادت و ذکر هستند، اینان مستکبر نیستند، این یعنی دسته قبلی مستکبر بودند.

امام جمعه قزوین گفت: بنابراین خدا دو قطبی مستضعفان و مستکبران را برای ما درست می‌کند، کدام استاد می‌تواند به این زیبایی جایگاه سیاسی و مبانی اعتقادی را برای ما ایجاد کند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حال ببینیم در این دو قطبی، سمت و سوی خدا متعال در کجاست، خدای متعال در آیه ۵ سوره قصص می‌فرماید «وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ»، یعنی (و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست‏ شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان مردم گردانیم و ایشان را وارث زمین کنیم).

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید که همراه با مستضعفان است، همه اینها زیرساخت‌های سیاسی ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: همچنین خدای متعال در آیه ۲۷ سوره حدید می‌فرماید «ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ»، یعنی (آنگاه به دنبال آنان پیامبران خود را پى ‏درپى آوردیم و عیسى پسر مریم را در پى آنان آوردیم و به او انجیل عطا کردیم و در دل‌هاى کسانى که از او پیروى کردند رأفت و رحمت نهادیم و، اما ترک دنیایى که از پیش خود درآوردند ما آن را بر ایشان مقرر نکردیم مگر براى آنکه کسب خشنودى خدا کنند با این حال آن را چنانکه حق رعایت آن بود منظور نداشتند پس پاداش کسانى از ایشان را که ایمان آورده بودند بدان‌ها دادیم ولى بسیارى از آنان دستخوش انحرافند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید در دل پیروان واقعی حضرت عیسی (ع) رأفت، رحمت و رهبانیت را قرار داده‌ام، مسیحیان نیز نباید در مسیحیت خودشان در جا بزنند، پیغمبرشان به آنها نشان داده که مسیحیت مسیر عبور بوده و محل ماندگاری نیست.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۶ سوره صف راجع به حضرت مسیح (ع) فرمود رسولی را برای بخشی از قوم بنی‌اسرائیل فرستادم، اما به پیامبر (ص) ما فرموده که بگو ایهالناس! من پیامبر جمیع شما هستم، راجع به تفاوت حضرت مریم (س) و حضرت زهرا (س) نیز همین معنا مطرح است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: هم در رابطه با حضرت مریم (س) و هم در رابطه با حضرت زهرا (س) گفته شده که سیده نساء العالمین هستند، ائمه اطهار (ع) در رابطه با این مسئله فرمودند حضرت مریم (س) سیده زنان عالم زمانه خودش بود، اما حضرت فاطمه (س) سیده زنان عالم از ابتدا تا انتهای خلقت است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: بنابراین فرزند مریم (س) رسول بنی‌اسرائیل است و مربوط به یک زمان و مقطع است، اما پیامبر ما رحمه للعالمین است، فاطمه (س) نیز مانند پدرش از ابتدا تا انتهای خلقت برای بانوان رسالت جهانی دارد.

وی عنوان کرد: در آیه ۶ سوره صف آمده که حضرت مسیح (ع) می‌فرماید من تورات که قبل از من آمده را تصدیق می‌کنم و بشارت به آمدن پیامبر خاتم می‌دهم که نام او احمد است، این هم نشان می‌دهد که مسیحیان باید از این مسیر عبور کنند و به پیغمبری که پیامبرشان آمدن او را بشارت داده بپیوندند، چرا که مسلمانی به معنای عالی‌ترین سطوح تحصیلات است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین حضرت عیسی (ع) به پیروان خود می‌گوید که شما باید به پیغمبر خاتم بپیوندید، این فرمان حضرت عیسی (ع) امروزه خیلی جدی گرفته می‌شود، یکی از تحلیلگران آمریکایی می‌گفت در امریکا سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر مسلمان می‌شوند، این یک معجزه عجیب است که در حال رخ دادن است، اینها پیش‌درآمد‌های ظهور است که در حال مشاهده آنها هستیم.

وی عنوان کرد: بدون تردید می‌دانیم آینده جهان متعلق به حاکمیت قرآن، معارف قرآنی و معارف اهل بیت (ع) است، اگر این گونه نبود دانشمند بزرگی مانند جرج جرداق مسیحی تمام عمرش را پای کتاب صوت العداله الانسانیت درباره امیرالمؤمنین (ع) نمی‌گذاشت، اینها به این معناست که همه عالم فهمیده‌اند که جهان در آینده با این اندیشه اداره خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی بیان کرد: باید رصد کنیم ما در زمینه حفظ، تفسیر و همه حوزه‌های قرآنی در چه رتبه‌ای هستیم، فرصت‌های قرآنی استان را بررسی کنیم، البته اجمالاً همه اینها را می‌دانیم، الحمدلله استان قزوین موقعیت برجسته‌ای در حوزه قرآن در سطح کشور دارد.

امام جمعه قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره اسراء می‌فرماید «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا»، یعنی (و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى‌کنیم ولى ستمگران را جز زیان نمى‏‌افزاید).

وی تأکید کرد: مطابق این آیه اگر کسی به پدر و مادرش بی‌احترامی کرد، اما آیات مربوط به احترام به پدر و مادر را خواند یا اگر کسی اهل ربا بود، اما آیات مربوط به ربا را خواند، قرآن بر خسارت او می‌افزاید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: هر چقدر خالصانه، صادقانه و مخلصانه پای قرآن باشیم، مطابق آیه ۲ سوره بقره خواهد شد که خدای متعال در این آیه می‌فرماید (این کتاب باعظمتی است که شک در آن راه ندارد و مایه هدایت پرهیزکاران است).

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید صادقانی که کامل‌ترینشان پیامبران و اهل بیت رسول بزرگوار اسلام هستند).

وی اظهار کرد: اگر شرک، ریا و هر چیزی که موجب عدم صداقت، حلالیت و انسانیت است، از انسان دور باشد، انسان پاک می‌شود، آنهایی که خود را مطهر نکنند قرآن دست رد به سینه‌شان می‌زند، امیدواریم دل‌هایمان را از کینه، بدی، بدخواهی نسبت به دیگران، لقمه حرام، کلام بد و نیت ناشایست پاک کنیم تا زمینه نزول قرآن در جانمان فراهم شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: آیات قرآن مانند فرشتگان هستند، خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید فرشتگان و آیات قرآن در دل‌های کسانی که در راه خدا استقامت می‌ورزند راه پیدا می‌کنند، اگر دلی ناپاک بود شیاطین به آن نفوذ می‌کنند، خدای متعال در آیه ۲۲۱ و ۲۲۲ شعراء می‌فرماید شیاطین بر دل دروغگویان گنهکار نازل می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا ان‌شاءالله دل‌های ما را طوری قرار بدهد که محل نزول آیات الهی و محل نزول فرشتگان باشد و بتوانیم پیشکسوتان عرصه علم، دانش، شهادت، شهامت و شجاعت را اسوه خود بدانیم و راه آنها را ادامه دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب