Web Analytics Made Easy - Statcounter

14 مرداد سالروز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر از سوی دولت ­های عضو سازمان کنفرانس اسلامی است. این روز از سوی جمهوری اسلامی نیز به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری شده است. پژوهش خبری صدا وسیما: 14 مرداد سالروز تصویب اعلامیه اسلامی حقوق بشر از سوی دولت ­های عضو سازمان کنفرانس اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روز از سوی جمهوری اسلامی نیز به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری شده است. هرچند بیش از ربع قرن (از سال 1369) از تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی می ­گذرد، اما حقوق بشر اسلامی همزاد ظهور اسلام و نزول آیات رحمانی الهی است. آیات نورانی قرآن کریم سرشار از موارد حقوق و کرامت انسانی و مظهر حقوق بشر اسلامی است. مسئله­ ای که امروزه محل سئوال است اینکه رفتار و کردار ملل مسلمان و به­ ویژه برخی از حکومت­ های اسلامی منطقه در باب رعایت حقوق بشر اسلامی چقدر با آیات کتاب آسمانی مطابقت دارد؟ در این یادداشت تلاش می ­شود برخی آیات قرآن کریم در باب حقوق بشر اسلامی مرور شود.

مصادیق قرآنی حقوق بشر

در قرآن مصادیقی فراوانی برای حقوق بشر وجود دارد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می ­شود.

الف: حقوق طبیعی

از جمله حقوقی که در قرآن بر آن تأکید شده حقوق طبیعی انسان است. به طوری که حقوق طبیعی انسان در قرآن و اسلام بسیار گسترده ­تر از حقوق طبیعی مطرح در مکتب ­های غربی است. این حقوق را می ­توان در محورهای ذیل بیان کرد.

1- حق حیات

در قرآن، حیات، موهبتی الهی خوانده شده و هیچ فرد یا مجموعه­ ای نمی­ تواند این حق را از فرد سلب کند و یا به صورت فیزیکی و غیرفیزیکی به جسم و روح انسان آسیب برساند. قرآن در مسئله حفظ جان و مال و آبروى انسان­ها تا آنجا پیشرفته که جان یک انسان را همچون جان تمامى افراد بشر ارج مى­نهد و در این زمینه مى­ فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْس اَوْ فَسَاد فِى الاْرْضِ فَکَاَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً وَ مَنْ اَحْیَاهَا فَکَاَنَّمَا اَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً»؛ (هر کس انسانى را بدون ارتکاب قتل، یا فساد در روى زمین بکشد، چنان است که گویى همه انسان­ها را کشته و هر کس انسانى را رهایى بخشد چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است).[1]

همچنین در آیات دیگری آمده: «ولاتقتلوا النفس التی حرم الله إلا بالحق؛ و کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده نکشید جز به حق.»[2] «و لاتقتلوا أولادکم خشیة إملاق نحن نرزقهم و إیاکم إن قتلهم کان خطأ کبیرا؛ و فرزندانتان را از ترس فقر نکشید! ما آنها و شما را روزی می­دهیم؛ بی تردید کشتن آنها گناه بزرگی است».[3] «ولاتقتلوا أنفسکم إن الله کان بکم رحیما؛ خودکشی نکنید، خداوند نسبت به شما مهربان است».[4] «قَدْ خَسِرَ الَّذینَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهاً بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ حَرَّمُوا ما رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِراءً عَلَی اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَ ما کانُوا مُهْتَدینَ؛ به تحقیق کسانی که فرزندان خود را بر اساس جهل و نادانی به قتل رساندند، زیانکار شدند و آنچه را خدا روزیشان کرده از روی افتراء بر خدا، به خودشان حرام کردند، به تحقیق گمراه گشته اند و هدایت شده نمی باشند.»[5] یا در باب قصاص آمده: «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ‌؛ اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حیات (و زندگى نهفته) است. باشد که شما تقوا پیشه کنید».[6]

2- حق مالکیت

حق مالکیت یکی از حقوق طبیعی خوانده شده است، این حق که از نیازها و ویژگی­ های انسان به وجود می­ آید مورد توجه خداوند قرار گرفته است و در بسیاری از آیات بر این حق مسلم انسان تأکید شده است.

«ولله ما فی السموات و ما فی الأرض و کان الله بکل شی ء محیطا؛ خداوند به عنوان مالک همه هستی و مالک انسان، با توجه به نیازهایی که در انسان پدید آورده، حق مالکیت را به او بخشیده است».[7] «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل إلا أن تکون تجارة عن تراض منکم؛ اموال همدیگر را به ناروا مخورید مگر آنکه داد و ستدى با تراضى یکدیگر از شما [انجام گرفته] باشد».[8] «إن ترک خیرا الوصیة للوالدین و الأقربین بالمعروف؛ اگر مالى بر جاى گذارد براى پدر و مادر و خویشاوندان [خود] به طور پسندیده وصیت کند».[9] یا در سوره نازعات و عبس آمده: «مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ؛ همه اینها برای بهره گیری شما و چهارپایانتان است!».[10]

3- حق استفاده از طبیعت و مواهب آن به عنوان حقی عام

از دیگر حقوق طبیعی که خداوند برای انسان­ها قرار داده حق استفاده از طبیعت و مواهب آن برای عموم است. «وَ لَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَکُمْ فیها مَعایِشَ قَلیلاً ما تَشْکُرُونَ؛ و همانا شما را در روی زمین تمکّن و توان ( استفاده از مواهب آن ) دادیم و برای شما وسایل زندگی فراهم کردیم ، اما بسیار کم سپاس می ­گزارید».[11] در سوره­ای دیگر در این خصوص آمده: «الَّذی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِراشاً وَ السَّماءَ بِناءً وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ فَلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ همان خدایی که زمین را برای شما بساطی ( گسترده ) و آسمان را بنایی ( برافراشته ) قرار داد و از آسمان آبی ( به صورت باران و برف و تگرگ ) فرود آورد و به وسیله آن از میوه ها برای شما روزی بیرون آورد ، پس برای خداوند شریکانی قرار ندهید در حالی که می دانید ( آنها قدرت این آفرینش و اعطاء روزی را ندارند ).»[12]

ب: حقوق طبیعی معنوی

خداوند به هنگام آفرینش انسان­ ها چنان که به انسان­ها خواسته ­ها و آرزوهای مادی داده است، به آنها ویژگی­ ها و خصوصیاتی نیز که معنوی خوانده می­ شوند ارزانی داشته است که آن ویژگی­ ها و به تعبیری آن گرایش­ ها در تمام انسان­ها به صورت طبیعی و ذاتی وجود دارند، مانند حقیقت جویی، خیرخواهی، گرایش به زیبایی، عشق، خداپرستی، عدالتخواهی، عزت جویی. «فأقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطر الناس علیها؛ پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند انسان­ها را بر آن آفرید.»[13]

1- حق داشتن کرامت

در دیدگاه قرآن انسان موجودی است که توان رسیدن به مقام خلیفه الهی را داراست و خداوند در او از روح خود دمیده است: « وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِینَ ، فَسَجَدَ الْمَلآئِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ؛ پس زمانی­که کار آن را به پایان رساندم و از روح خود در او دمیدم، برای او به سجده بیافتید، پس فرشتگان همگى یکسره سجده کردند».[14] و به انسان کرامت عطا کرده است: «و لقد کرمنا بنی آدم؛ و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم».[15]

2- حق برقراری مساوات

مساواتی که قرآن میان انسان­ها قایل است شامل دو قسمت عمده مساوات در اصل انسانیت و مساوات در حقوق و اجرای قوانین و احکام می­باشد، که جهت اثبات این مطلب می­توان به ترتیب به آیات زیر اشاره کرد: «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل ان اکرمکم عندالله اتقیکم؛ ای مردم، شما را از مرد و زنی آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گرداندیم تا با یکدیگر شناسایی متقابل حاصل کنید. در حقیقت گرامی­ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست.»[16] «ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل؛ خداوند به شما فرمان می­دهد که سپرده ها را به صاحبان آنها رد کنید و میان مردم به عدل داوری کنید».[17]

ج: حقوق سیاسی اجتماعی

از جمله حقوقی که خداوند در قرآن برای انسان­ها قائل شده ­اند حقوق اجتماعی سیاسی است. حقوقی که انسان­ها در زندگی سیاسی اجتماعی­ شان لازم است از آنها برخوردار باشند.

1- حق آزادی

حق آزادی و اختیار در همه حال از سوی خداوند برای فرد به عنوان حق غیر قابل سلب ثابت و محفوظ است. «إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً ؛ بدرستی ما او را به راه هدایت کردیم، حالا خواه هدایت بپذیرد و شکر گزارد و خواه آن نعمت را کفران کند».[18]، یا در آیه دیگری می­ فرماید: ‌«... من شاء فلیومن و من شاء فلیکفر... ؛ هر کس خواست ایمان بیاورد و هر که خواست کفر بورزد».[19]

1-2- آزادی بیان

می ­توان گفت فضای گفتگو و بیان در دین اسلام آزاد است؛ اما به شرطی که بر اساس «حکمت و موعظه حسنه» باشد و حدود و مرز دیگران، اندیشه و عقیده دیگران را مورد تجاوز و تعدی قرار نگیرد. نص صریح قرآن آزادی بیان و گفت‌وگو را مشخص و معلوم نموده است.

«فبشر عباد، الذین یستمعون ‌القول فیتبعون احسنه، اولئک‌ الذین هداهم ‌الله و اولئک هم‌ أولوا الألباب؛ مژده بده به بندگانم، آن کسانی که به همه سخنان گوش فرا می‌دهند، و از نیکوترین و زیباترین آنها پیروی می‌کنند. آنان کسانی­اند که خدا هدایت‌شان بخشیده است و ایشان واقعاً خردمندند».[20]

2- عدالت

عدالت و قسط و تحقق و پایداری آن از دیگر حقوقی است که خداوند در قرآن بر آن تأکید دارد. تا آنجا که هدف از رسالت پیامبران، برقراری قسط و عدل معرفی شده است. «لقد أرسلنا رسلنا بالبینات و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم قیام به عدالت کنند».[21] و یا در سوره­ای دیگر می ­فرمایند: «و لکل امة رسول فاذا جاء رسولهم قضی بینهم بالقسط و هم لایظلمون؛ برای هر امتی رسولی است، هنگامی که رسول ایشان به سوی آنان بیاید به عدالت در میان آنها داوری می ­شود و ستمی به آنها نخواهد شد».[22]

همچنین قرآن در مسئله عدالت و قسط، تا آنجا پیش مى­ رود که اجراى اصل عدالت را در حقوق افراد یک جامعه بر همه چیز مقدم مى ­دارد و هشدار مى­ دهد که نکند خصومت­ هاى شخصى یا روابط دوستانه مانع اجراى عدالت گردد. «یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین لله شهداء بالقسط و لایجرمنکم شنئان قوم علی ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوی؛ ای کسانی که ایمان آورده­اید همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید، دشمنی با جمعیتی شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند، عدالت کنید که به تقوا نزدیک تر است.»[23] در سوره­ای دیگر آمده: «یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ للهِ وَلَوْ عَلَى اَنفُسِکُمْ اَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالاْقْرَبِینَ اِنْ یَکُنْ غَنِیّاً اَوْ فَقِیراً فَاللهُ اَوْلَى بِهِمَا؛ اى کسانى که ایمان آورده­اید! همواره و همیشه قیام به عدالت کنید. براى خداگواهى دهید، اگر چه به زیان شما، یا پدر و مادر و نزدیکان­تان بوده باشد! [چرا که] اگر او [کسى که گواهى شما به زیان او است] غنى یا فقیر باشد، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند».[24] همچنین از تاکیدهاى فراوانى که قرآن درباره حمایت از ایتام و نظارت دقیق بر وضع آنها و سرپرستى از آنها و اموالشان تا زمانى که بزرگ شوند نیز این مسئله روشن­تر مى­شود، در یک جا مى­فرماید: «اَنْ تَقُومُوا لِلْیَتَامَى بِالْقِسْطِ؛ درباره یتیمان قیام به عدالت کنید».[25]

3- حقوق غیر مسلمانان

در مورد اهل کتاب خداوند به پیامبر گرامی اسلام (ص) دستور می‌دهد که در صورت حکمیت بین آنها حق و عدالت را رعایت کن و در بین آنان به عدالت حکم کن «فأن جاؤوک فاحکم بینهم أو اعرض عنهم وان تَعْرِضْ عنهم فلن یضروک شیئاً، و ان حکمت فاحکم بینهم بالقسط؛ اگر ایشان نزد تو آمدند (و داوری از تو خواستند) در میانشان داوری کن، یا از ایشان روی بگردان (و کاری به داوری آنان نداشته باش و مترس که) اگر از آنان روی بگردانی، هیچ زیانی نمی‌توانند به تو برسانند ولی اگر در میانشان داوری کردی، دادگرانه داوری کن چرا که بی­گمان خداوند دادگران را دوست می‌دارد».[26] یا در جایی دیگر قرآن دستور به رعایت عدالت نسبت به غیر مسلمانان صادر فرموده است. «لا ینهاکم الله عن‌الذین لم یقتلوکم فی‌الدین و لم یخرجوکم من دیرکم و أن تبووهم و تقسطوا و إلیهم ان‌ الله یحب‌المقسطین؛ خداوند شما را باز نمی‌دارد از اینکه نیکی و بخشش بکنید به کسانی که به سبب دین با شما نجنگیده‌اند و از شهر و دیارتان شما را بیرون نرانده‌اند خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد».[27]

با توجه به بیان مصادیقی از حقوق بشر قرآنی واضح است که رفتار و عملکرد بسیاری از ملل مسلمان و به­ ویژه برخی از حکام دولت­ های اسلامی فاصله بسیاری با آیات نورانی کتاب آسمانی­شان دارند. و این نشان می­دهد که آنان تنها ظاهری از اسلام و مسلمانی را یدک می ­کشند.

پژوهش خبری // پژوهشگر: حسین رمضانی پور


1- سوره مائده، آیه 32

2- سوره اسراء، آیه 32

3- سوره اسراء، آیه 31

[4]- سوره نساء، آیه 29

[5]- سوره انعام، آیه 140

[6]- سوره بقره، آیه 179

[7]- سوره نساء، آیه 126

[8]- سوره نساء، آیه 29

[9]- سوره بقره، آیه 180

[10]- سوره نازعات، آیه 33؛ سوره عبس،آیه 32

[11]- سوره اعراف، آیه 10

[12] - سوره بقره، آیه 22

[13]- سوره روم، آیه 30

[14]- سوره حجر، آیات 29 و 30

[15]- سوره اسراء، آیه 70

[16]- سوره حجرات، آیه 13

[17]- سوره نساء، آیه 58

18- سوره انسان، آیه 3

19 سوره کهف، آیه 29

[20]- سوره زمر، آیه 18

[21]- سوره حدید، آیه 5

[22]- سوره یونس، آیه 47

[23]- سوره مائده، آیه 8

[24]- سوره نساء، آیه 135

[25]- سوره نساء، آیه 127

[26]- سوره مائده، آیه 42

[27]- سوره ممتحنه، آیه 8

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۷۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند

نورمحمد علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد درباره روز و مقام معلم افزود: روز معلم یکی از روز های بسیار مهم در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

علیپور افزود: معلمین از جمله اقشار پرتلاش، زحمت کش و وفادار به نظام اسلامی هستند که تقدیر و تجلیل از آنها نباید مختص هفته معلم باشد. جوانان و دانشجویان به‌ عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند. آموزگاران باید در عمل، کردار و گفتار الگوی دانش آموزان باشند.

وی خاطرنشان کرد: اولین معلم خدا است. معلمی از این جهت مهم و حائز اهمیت است که شغل انبیاء و خدای تبارک و تعالی است.

وی با اشاره به آیه «وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلۡأَسۡمَآءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمۡ عَلَی ٱلۡمَلَـٰٓئِکَةِ فَقَالَ أَنۢبِـُٔونِی بِأَسۡمَآءِ هَـٰٓؤُلَآءِ إِن کُنتُمۡ صَٰدِقِینَ» (بقره/ ۳۱) گفت: پروردگار عالم، دانش و معرفت را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مراتب و مقامات قرار داده و بر آدم ابوالبشر منت نهاده است. انسان نیاز به رشد و تکامل دارد و این وظیفه برعهده معلمین است. چرا که معلمین انسان‌های پاک، برجسته، سالم و متدین به مسائل دینی هستند.

خبرنگار: آسیه طاهرمنش

انتهای خبر/

کد خبر: 1229071 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود